Vanliga frågor – FAQ

1. Vad gör en advokatbyrå egentligen?

En advokatbyrå hjälper både privatpersoner och företag med juridiska frågor. Det kan handla om att skriva avtal, lösa tvister, försvara någon i domstol eller ge rådgivning i olika situationer. Advokater arbetar för att skydda sina klienters rättigheter.


2. Vad är skillnaden mellan en jurist och en advokat?

En jurist är någon som har läst juridik på universitet. En advokat har också gjort det, men är dessutom medlem i Advokatsamfundet och följer särskilda regler om etik och tystnadsplikt. På vår byrå jobbar både jurister och advokater.


3. Vilka områden kan ni hjälpa till med?

Vi arbetar med nästan alla typer av juridik, bland annat:

  • Familjerätt (skilsmässa, vårdnad, arv)
  • Brottmål (försvar eller målsägandebiträde)
  • Tvistemål (konflikter om pengar, avtal eller annat)
  • Fastighetsrätt (köp, försäljning, hyra)
  • Affärsjuridik (för företag)
  • Asyl- och migrationsrätt

4. Vad kostar det att anlita en advokat?

Kostnaden beror på ärendet. Vid första kontakten berättar vi tydligt hur det ser ut med kostnader. I vissa fall kan du få hjälp att betala via rättsskydd i din hemförsäkring eller genom rättshjälp från staten. Vi hjälper dig att ta reda på vad som gäller för dig.


5. Hur vet jag om jag kan få rättshjälp eller rättsskydd?

Om du har en hemförsäkring har du ofta rättsskydd. Det kan täcka delar av advokatkostnaden vid tvister. Rättshjälp från staten kan du få om du har låg inkomst. Vi hjälper dig att ansöka om detta om du har rätt till det.


6. Hur går det till när jag kontaktar er?

Det första steget är att du ringer eller mejlar oss. Vi bokar ett första möte eller samtal där du får berätta om din situation. Det kostar oftast inget. Efter det berättar vi vad vi kan hjälpa till med och hur vi går vidare.


7. Behöver jag ha alla papper och bevis klara innan jag hör av mig?

Nej, du behöver inte ha allt klart. Du kan kontakta oss även om du bara har frågor eller känner dig osäker. Vi hjälper dig att samla det som behövs.


8. Får jag prata med samma person hela tiden?

Ja. När du anlitar oss får du en ansvarig jurist eller advokat som är din kontaktperson genom hela ärendet. Det gör det tryggare och enklare för dig.


9. Kan ni hjälpa till om jag inte bor i Stockholm?

Ja! Vi kan hjälpa klienter i hela Sverige. Många samtal och möten kan vi ta digitalt eller via telefon. Om det behövs kan vi också resa eller samarbeta med kollegor på andra orter.


10. Talar ni andra språk än svenska?

Ja, vi talar flera språk och kan ordna tolk vid behov. Hör av dig så berättar vi vad vi kan erbjuda beroende på ditt språk.


11. Kan ni hjälpa till med snabba ärenden?

Ja, om ditt ärende är akut – till exempel om du blivit gripen av polis, eller om det finns ett hot om vräkning eller liknande – så försöker vi hjälpa dig så snabbt som möjligt.


12. Jobbar ni med både privatpersoner och företag?

Ja. Vi hjälper både privatpersoner och små till stora företag med juridik. Företag kan få hjälp med avtal, anställningar, bolagsfrågor, konflikter och mycket mer.


13. Är allt jag berättar hemligt?

Ja. Allt du säger till en advokat är skyddat av tystnadsplikt. Det betyder att vi inte får berätta något för någon annan utan din tillåtelse.


14. Hur lång tid tar ett ärende?

Det beror på vad det gäller. Vissa saker kan lösas snabbt, andra tar längre tid, särskilt om det blir en domstolsprocess. Vi håller dig alltid uppdaterad och förklarar hur lång tid vi tror att det kommer ta.